• Inventarisnummer: 1.0348

Onze-Lieve-Vrouw met Kind - Kommekensstraat 24

Beeldsnijder onbekend, eind 18de of begin 19de eeuw (?), hout, geschilderd

Beschrijving van het beeld: 

Maria, die een stevige mantel over haar kleed draagt, is blootshoofds, ongekroond en geschoeid in een klassieke open sandaal. In een dragende omarming toont ze haar kind aan de voorbijgangers, die door Jezus gezegend worden met de rechterhand. Het enige waardigheidssymbool komt Jezus toe. Met de linkerhand omknelt hij de, op zijn de schoot rustende, grote rijksappel. De madonnasculptuur zelf is klassiek en eerder statisch. De aanvullende voorstelling met zon- en maandragende engelen is vrij ongewoon voor een buitenopstelling. Zij flankeren de centraal, boven de voorstelling zwevende, zinnebeeldige duif van Gods Geest in stralenkrans. Zij zijn ook de aanleiding voor de (later gegeven) betiteling 'Hemelkoningin'. 'Maria, uitgelezen als de zon en mooi als de maan', zo luidt het in het litaniegebed. Het voetstuk draagt een Mariamonogram. Een devotieverlichting is niet (meer) aanwezig.


Restauratie in 2010 en herstelling in 2022: 

Door het dik verfpakket waren de vormen van de beelden amper herkenbaar. Ook de uitwerpselen van de huizende duiven maakten het plaatje niet fraaier. Eind 2010 werd het houten beeld met een hoogtewerker van de gevel genomen en overgebracht naar het atelier van Noortje Cools, die het grondig restaureerde. In oktober 2011 werd het beeld herplaatst. Ook een duivenwering en een nieuwe lantaarn werd aangebracht. 

In 2020 was de zon letterlijk door de mazen van het net gevallen. Vermits er geen getuigen waren, kon niet worden uitgemaakt of het om vandalisme dan wel om schade door een voorbijrijdende vrachtwagen ging. In het voorjaar 2022 herstelde restauratrice Noortje Cools de schade en blonk het beeld nog eens helemaal op.


Geschiedenis van het beeld tot 2010: 

De oudste beschrijving van deze Madonna dateert uit het derde kwart van de 19de eeuw en vermeldt noch vervaardiger noch periode van ontstaan. Aanvankelijk stond het beeld op de hoek van de Huikstraat met de Kommekensstraat op een mooie console onder een fraai geschilderde luifel waaronder engelen zweefden. Bij een verbouwing in 1892 verhuisde de sculptuur naar de zijgevel aan de Kommekensstraat, waar het blinde middelste raam op de eerste verdieping werd aangepast om de Madonna te kunnen plaatsen. Of de nu aanwezige engelen meeverhuisden of nieuwe creaties zijn blijft in het ongewisse.

(foto's uit 2008)


Archief en literatuur:

Archief: SAA, 1892#474 (Huikstraat 2, bouwaanvraag architect F. Claes, 1892); Hs1491, [f° 5v°]
Iconografie: schepens-madonna-1981: 189; Dia T. Darimont, 1989 (lader 3, nr. 164; archief VKB)
Literatuur: Thyssen 1902, p. 284; Thyssen 1922, p. 240; Bouwen 3na 1976, p. 141; Schepens 1981, p. 188, 190; Madonna 2002, p. 150; Madonna 2010, p. 111
Nieuwsbrief Vrienden van de Antwerpse Madonna's: pdfnr. 17 (2011, 1), p. 19; pdfnr. 18 (2011, 2), p. 27
Referentie: vkb1.0348

 

 

 

  • Soort beeld: Onze-Lieve-Vrouw met Kind
  • Materiaal hoofdbeeld : Hout
  • Beschermd: Neen
  • Is er een beheersplan: Neen
  • Plaatsing jaartal: 1900
  • Sector: Klapdorp

In samenwerking met:

koning boudewijn stichting


Gesponsord door:

sponsor Bank Mercier Van Lanschot


sponsor Ackermans en van Haaren


sponsor Bank Delen


sponsor DSV verzekeringen

We use cookies
Wij gebruiken cookies op onze website. Sommige zijn essentieel voor de werking van de site, andere helpen ons om deze site en de gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kunt zelf beslissen of u cookies wilt toestaan ​​of niet. Houd er rekening mee dat als u ze weigert, u mogelijk niet alle functionaliteiten van de site kunt gebruiken.