Onze-Lieve-Vrouw met Kind (‘Onze-Lieve-Vrouw Boodschap’) - Bredestraat, Schoytestraat 86
Onbekende beeldhouwer, 18de eeuw, natuursteen (Bentheimer kiezelzandsteen)
De betiteling 'Onze-Lieve-Vrouw Boodschap' van dit beeld betekent nog niet dat hier vroeger een andere voorstelling hing, maar slaat op de benaming van het Mariafeest waarop het beeld werd ingewijd.
Maria is een en al aandacht voor haar Kind op haar linkerarm. De naakte Jezus, die zijn moeder in de ogen kijkt, lijkt op het punt te staan een zegenend gebaar te maken. Het lijkt er zelfs op dat Maria, die met haar rechterhand Jezus' rechter voorarmpje vastheeft, hem leert te zegenen. Maria draagt een grote kroon met daarop een krans van zeven sterren; een piek op het hoofd van Jezus getuigt ook van een kroon bij hem. De mantel waait als het ware een weinig met de wind mee.
Bij een gevelverandering in het interbellum werd voor de Madonna een gemetselde hoeknis gemaakt, afgewerkt met een bloktand (op de hoeken kragen de baksteenkoppen afwisselend uit als bij een muizentand). Ze kwam onder een eenvoudige witstenen luifel maar behield haar console met vruchten: druiven, appels, perziken, meloenen enz.
In het voorjaar van 1999, net voor de geplande restauratie van het beeld, werd deze vruchtenconsole bij de val van een vlaggenmast vernield. Hij werd kort daarop vervangen door een eenvoudig aan de nis aangepast bakstenen metselwerk. Het beeld bleef ongedeerd en werd na een restauratie in de Antwerpse Academie (afdeling Conservatie/Restauratie, studio Steen) teruggeplaatst in oktober 1999. Twee maanden later werd het evenwel weer verwijderd voor een uitvoeriger behandeling, die in 2003 voltooid was.
Op de console rust een moderne, afgeronde cilindervormige lamp.
Hierboven, links: het beeldhouwwerk en de nu verdwenen console op een dia van Tony Darimont uit 1984 (archief Voor Kruis en Beeld).
Archief: Hs1491 (onvermeld)
Iconografie: dia Tony Darimont (1984), archief Voor Kruis en Beeld
Literatuur: Thyssen 1902, p. 228; Thyssen 1922, p. 223; Bouwen 3nb 1979, p. 451; Schepens 1981, p. 115, 117; Madonna 2002, p. 137; Madonna 2010, p. 45
Nieuwsbrief Vrienden van de Antwerpse Madonna's: pdfnr. 1 (2002), 1, p. 6
Referentie: vkb1.0145
Teksten:
Sint-Andriesparochie (bestaande beelden)
Breedestraat. – 131. O.L.Vrouw: Dit beeld van 'O. L. Vrouw-Boodschap', stond vroeger op den hoek der Breede- en Bogaerdstraat. [Thyssen 1902, p. 228].
Sint-Andriesparochie (bestaande beelden)
Breedestraat. – 224. O.L.Vrouw. – Dit beeld, dat vroeger op den hoek der Breede- en Bogaerdstraat stond, draagt den titel: 'O.L.Vrouw Boodschap'. Tusschen twee vliegende engeltjes, op een voetstuk in vorm van bloementuil gebeeldhouwd, ontwaart men Jezus' Moeder, die liefdevol haar goddelijk Kind aanschouwt. [Thyssen 1922, p. 223].
Een echt kunstwerk vinden we op de hoek van de Bredestraat en de Schoytestraat. Het fraaie beeld, dat naar alle waarschijnlijkheid uit de tweede helft van de 18de eeuw dateert, is gewijd aan Onze Lieve Vrouw Boodschap. Volgens Augustin Thyssen stond het voordien elders in de Bredestraat en was het geflankeerd door twee engeltjes. Merkwaardig is wel de wijze waarop in het metselwerk van het hoekhuis een originele nis werd uitgespaard voor dit grote beeld. De recente troonhemel is eenvoudig en modern. Een aparte vermelding verdient het voetstuk, gevormd door een konglomeraat van appetijtelijk fruit: druiven, appels, perziken, meloenen en noem maar op. Op het hoofd draagt Maria een grote kroon. Daarboven een met sterren gesierde aureool. Ditmaal geen lantaarn met smeedijzeren lichtarm. Wel een moderne lamp, waarvan de eigentijdse vormgeving sterk kontrasteert met de eeuwenoude beeltenis. [Schepens 1981, p. 115, 117].