- Inventarisnummer: 1.0024
Onze-Lieve-Vrouw Middelares - Frans Halsplein (Vrije basischool ‘De kleine Jacob’)
Mark Van den Poel, ca. 1959-1960, geglazuurde keramiek
Restauratie in 2022:
Het beeld werd in april 2022 gerestaureerd door Nicolas Baeyens. Hij maakte de twee ontbrekende delen (één in de aureool en één in het scheenbeen) en lijmde deze op zijn plaats. Ook herstelde hij het voegwerk en injecteerde hij de barsten in de keramiek om de stabiliteit te verhogen. Lees hier meer over het restauratiewerk.
Creatie van het beeld door Mark Van den Poel in 1959 - 1960:
Aan de gevel van het voormalige instituut Onze-Lieve-Vrouw-Middelares, nu basisschool 'De Kleine Jacob', hangt een kleurrijk en reuzegroot reliëf-beeld van de patroonheilige. Het reliëf in geglazuurde keramiek, ontworpen en uitgevoerd door Mark Van den Poel (1937-2012), werd in de jaren 1959-1960 op de gevel geplaatst. Maria, met afhangende armen, houdt haar handen open naar de voorbijganger. Door God uitverkoren 'bemiddelt' zij Gods initiatief naar de mensen. Achter haar hoofd is een groot aureool. Het beeld deed in die tijd veel stof opwaaien omwille van de moderne voorstelling. Lees hier meer over de creatie van het beeld en de kunstenaar Marc Van den Poel.
Literatuur: Schepens 1981, p. 223; Madonna 2002, p. 138; Madonna 2010, p. 55
Referentie: vkb1.0024
- Soort beeld: Onze-Lieve-Vrouw, (Hoog)Relief
- Materiaal hoofdbeeld : Keramisch materiaal
- Beeldhouwer - Kunstenaar: Van den Poel Mark
- Beschermd: Neen
- Is er een beheersplan: Neen
- Plaatsing jaartal: 1959
- Sector: Universiteit
- Inventarisnummer: 1.0125
Onze-Lieve-Vrouw met Kind - Korte Noordstraat, Predikerinnenstraat 9
Beeldhouwer onbekend, 18de eeuw (?), terracotta, geschilderd.
Beschrijving van het beeld:
De moeder-kindrelatie wordt hier op een eigenwijze weergegeven. Maria en het Kind, dat ze op haar linkerarm houdt, kijken elkaar aan. Het Kind, met de armpjes omhoog, lijkt te kraaien van plezier. Maria draagt de koninklijke attributen van kroon en scepter. Erboven prijkt de zinnebeeldige duif midden in een stralenkrans. Het beeld staat op een console die eindigt in een druppel. De vernieuwde veelhoekige luifel is getooid met een brede lambrekijn en draagt een sierbol, waarop een gekroond Maria-monogram door een stralenkrans omgeven wordt. Een twintigste-eeuwse lantaarn staat op een eenvoudige, opklimmende lichtarm.
Hieronder: foto's uit 2019 (MS)
Restauratie in 2018 - 2019:
In sept 2018 werd het beeld enorm beschadigd door een kraan. Het beeld was gehalveerd en enkel het onderste deel bleef nog aan de muur hangen. Van het bovenste deel bleef alleen het hoofd van Maria en het Kind Jezus over. De rest viel in kleine stukjes op de grond. Gelukkig konden alle stukjes als een puzzel terug in elkaar gezet worden. Er werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de luifel en de console op te knappen. In september 2019 werd het beeld op haar oude plaats teruggeplaatst.
Hieronder: Drie momentopnames tijdens de restauratie, namelijk de brokstukken, het beeld in wederopbouw en de laatste hand in situ in september 2019 door David Natidze, een jaar na het ongeluk.
Restauratie in 1994-1995:
In 1994-1995 onderging het terracotta beeld een grondige restauratie. Een dik pak verflagen werd van het beeldhouwwerk verwijderd. Het baldakijn en de console kregen opnieuw een groene kleur en het beeld werd wit geschilderd. De witgeschilderde sculptuur dateert vermoedelijk uit de 18de eeuw. De anonieme negentiende-eeuwse auteur van het Hs1491 beschrijft een beeld in de Korte Noordstraat als “Een klyn doch goed L.V. beeldeken. Met fraeyen troon en effen voetstuk. Door Alex. Schobbens”. Als het om het hier bedoelde werk gaat is dit een zeldzame vermelding van een sculptuur van de Antwerpse beeldhouwer Alexander (Alexandre François) Schobbens (1720-1781), of ten minste een toeschrijving aan hem. <noot 1>
Hieronder: De Madonna in 2014 (WS)
Hieronder: De Madonna na de restauratie van 1994-1995 (foto's uit 2007 en 2011)
Hieronder: De Madonna voor de restauratie van 1994-1995 (dia T. Darimont, 1989 - Archief VKB)
<noot 1> Van deze in classicistische richting werkende beeldhouwer worden in de Gentse Sint-Baafskathedraal twee beelden, ‘de Hoop’ en ‘de Liefde’, uit 1754 bewaard (Vanroose 1975) en in Namen een H. Franciscus van Assise uit 1759.
Archief: Hs1491, [f° 6r°]
Iconografie: KIK, B29384 (H. Franciscus, Eglise Notre-Dame, Namur); Dia 'KORTE NOORDSTR. / PREDIKERINNENSTR. 9', anno 1989, pre restauratie (Archief VKB, dia's Tony Darimont, Lader 3, nr. 106)
Literatuur: Thyssen 1902, p. 299; Thyssen 1922, p. 58, 282; Bouwen 3nb 1979, p. 402; Schepens 1981, p. 214, 215; Madonna 2002, p. 150; Madonna 2010, p. 117
Extra literatuur: M. Vanroose, “De beeldhouwkunst van de 18de eeuw”, in ‘Gent. Duizend jaar kunst en cultuur’, 1, ‘Muurschilderkunst, schilderkunst, tekenkunst, graveerkunst, beeldhouwkunst’, Gent, 1975, p. 512
Nieuwsbrief Vrienden van de Antwerpse Madonna's: pdfnr. 16 (2010), p. 8-9
Referentie: vkb1.0125
- Beschermd: Neen
- Is er een beheersplan: Neen
- Plaatsing jaartal: 18de eeuw
- Sector: Klapdorp
Onze-Lieve-Vrouw Onbevlekt Ontvangen, 'Notre Dame Protectrice de Pie IX' - Quellinstraat 53, Quinten Matsijslei
gebroeders Kockerols, 1869, natuursteen (wit - Savonnières)
Herbestemming en restauratie in 2021 - 2022:
Sinds jaren zocht de heer Boudewijn Callens, wiens echtgenote familie van de beeldhouwers Kockerols is, in samenwerking met de vereniging Voor Kruis en Beeld naar een geschikte plaats voor het Mariabeeld. Na een restauratie door Geneviève Hardy werd het beeld uiteindelijk in de tuin van het woonzorgcentrum Mayerhof in Mortsel geplaatst. Dit woonzorgcentrum werd in 1904 gesticht door de weduwe Mayer-van de Bergh -en tevens oprichtster van het museum met dezelfde naam in de Lange Gasthuisstraat- als rustoord voor haar personeel. Op die manier blijft de band met de binnenstad behouden. De plaatsing van het polychrome beeld maakt deel uit van de heraanleg van de tuin waar meer aandacht gaat naar het prikkelen van de zintuigen bij oudere mensen. In het voorjaar van 2022 werd het beeld voltooid met een artistieke luifel. Op 14 mei vond een inzegening plaats door hulpbisschop Jean Kockerols, samen met de aalmoezenier van Mayerhof, E.H. Schuurmans. Een volledig verslag van deze dag is hier te lezen.
Lees meer: Quellinstraat 53, Quinten Matsijslei (nu: WZC Mayerhof, Mortsel)