Inventarisnummer: 1.0122

Onze-Lieve-Vrouw met Kind - Pieter van Hobokenstraat, Prinsesstraat 1

Onbekende beeldhouwer, geplaatst in 1922, terracotta, geschilderd in terracottakleur

Beschrijving van het beeld: 

Maria, rustend op de maansikkel, ziet toe hoe het Kind met zijn kruisstaf de slang (met appel in de muil) doorboort. Om deze taak te vergemakkelijken, draagt zij hem in beide handen. Bovendien helpt ze mee door het serpent met een voet de kop in te drukken. Het Jezuskind is naakt en ook Maria is schraler gekleed dan gewoonlijk. Ze heeft geen hoofddoek om, de mantel is beperkt zichtbaar en haar voorarm is ontbloot.


Restauratie in oktober 2020: 

In oktober 2020 schilderde Dirk Lenaerts het beeld en de luifel. Deze verflaag is noodzakelijk om dit terracotta-beeld te beschermen. De (vernieuwde) luifel met verguld lambrekijn en bekroond door een rijksappel, oogt prachtig decoratief. 

  • 10122pvanhobokenPrinsesR2020algemeen1
  • 10122pvanhobokenPrinsesR2020algemeen2
  • 10122pvanhobokenPrinsesR2020luifelbuitenkantgevoegd_en_geschilderd

Hieronder het beeld voor de restauratie (2014)

  • Pieter v Hoboken Prinses straat 2014a
  • Pieter v Hoboken Prinses straat 2014b
  • Pieter_v_Hoboken_Prinses_straat_2014c

Plaquette van de Europa Nostra-prijs in 2001: 

In 2001 kreeg de vereniging van Voor Kruis en Beeld de Europa Nostra-Prijs voor haar algehele werking. De plaquette werd opgehangen bij deze Madonna en mag gezien worden als een extra compliment voor de restauratie van dit beeld in 1999 door Kim Raymakers. De eenvoud van de lichtarm die sterk contrasteert met het geheel, zorgt ervoor dat een 'historisch karakter' aanwezig blijft.


Situatie vanaf mei 1922: 

In mei 1922 kwam, ter vervanging van het vorige beeld, het huidige, kleinere beeld van een heel ander type. De symboliek verschoof van een imposante rechtopstaande 'Moeder van de Zaligmaker' (met een schattig Jezuskind) naar een lieftallige zittende 'Medeverlosseres' (met een strijdbaar Kind). Ook de console werd vernieuwd, maar met behoud van de voorstelling van de ossenkop, die verwijst naar de huisnaam 'den Grooten Ossekop'. In tegenstelling tot het vroegere beeld plaatste de kunstenaar wel vleugels. Dacht hij aan de evangelist Lucas, bekend bij de beeldende kunstenaars door de historische Sint-Lucasgilde? De plaatsing van het beeld werd gedateerd, maar de periode van ontstaan alsook de naam van de beeldhouwer zijn onbekend. 


Situatie tot eind 1921: 

Een foto uit de late 19de eeuw toont een beeld van grote klasse. Het was rijk voorzien van bijwerk, zoals zwevende engelen, gevleugelde engelenkopjes en een H. Geest in stralenkrans. Daarenboven werd het verzorgd gepresenteerd met luifel, gevelveld, console en lantaarn. Maria, gekroond en gehuld in een zwierig gedrapeerde lichte mantel, presenteerde het naakte en zeer dynamische Jezus-kind voor zich. Het Kind reikte naar een grote rijksappel die Maria hielp dragen. Noch maansikkel, slang of kruisstaf waren aanwezig. Vele tijdgenoten beschouwde deze Madonna als "prachtig" of zelfs als "één van de schoonste beelden". Na beschadiging door een storm werd het eind 1921 afgenomen.

  • Pieter_v_Hoboken_Prinses_straat_ca_1900a
  • Pieter_v_Hoboken_Prinses_straat_ca_1900b

Foto's, archief Voor Kruis en Beeld


Archief en literatuur:

Archief VKB, Fotoreeks afdruk glasnegatieven ca. 1884-1902 (vorig beeld); Clijmans 1941, afb. 20; KIK, B29964 (1942)  Hs1491, [f 4v] Thyssen 1902, p. 255; Thyssen 1922, p. 58, 192; Bouwen 3nb 1979, p. 405; Schepens 1981, p. 230, 232; Madonna 2002, p. 162 #.  pdfPersknipsel, 2001 (zonder referentie), vkb1.0122

 

 

Soort beeld: Onze-Lieve-Vrouw met Kind
Materiaal hoofdbeeld : Terracotta
Beschermd: Neen
Is er een beheersplan: Neen
Plaatsing jaartal: 1922
Sector: Universiteit