Inventarisnummer: 1.0122

Onze-Lieve-Vrouw met Kind - Pieter van Hobokenstraat, Prinsesstraat 1

Onbekende beeldhouwer, geplaatst in 1922, terracotta, geschilderd in terracottakleur, gerestaureerd in oktober 2020 
  • 10122pvanhobokenPrinsesR2020algemeen1
  • 10122pvanhobokenPrinsesR2020algemeen2
  • 10122pvanhobokenPrinsesR2020luifelbuitenkantgevoegd_en_geschilderd

Een door tijdgenoten als "prachtig" of als "een van de schoonste beelden" beschouwde Madonna werd hier, na beschadiging door een storm, eind 1921 afgenomen. <noot 1> In mei 1922 kwam in vervanging het huidige kleinere beeld, van een heel ander type. De symboliek verschoof van een imposante rechtopstaande 'Moeder van de Zaligmaker' (met een schattig Jezuskind), naar een lieftallige zittende 'Medeverlosseres' (met een strijdbaar Kind). Ook de console werd vernieuwd, zij het met respect voor de voorstelling van de ossenkop, een verwijzing naar de huisnaam 'den Grooten Ossekop'. In tegenstelling tot voordien plaatste de kunstenaar er wel vleugels bij. Dacht hij aan de evangelist Lucas, bekend bij de beeldende kunstenaars door de historische Sint-Lucasgilde? Alleen de plaatsing is gedateerd, noch de periode van ontstaan noch de naam van de beeldhouwer zijn bekend.
Maria, rustend op de maansikkel, ziet toe hoe het Kind met zijn kruisstaf de slang (met appel in de muil) doorboort. Om deze taak te vergemakkelijken, draagt zij hem in beide handen; bovendien helpt ze mee door het serpent met een voet de kop in te drukken. Het Jezuskind is naakt en ook Maria is schraler gekleed dan gewoonlijk: ze heeft geen hoofddoek om, de mantel is beperkt zichtbaar en haar voorarm is ontbloot.
De (vernieuwde) luifel met verguld lambrekijn en bekroond door een rijksappel, oogt prachtig decoratief. Dat de plaquette van de Europa Nostra-prijs (2001) voor de algehele werking van de vereniging Voor Kruis en Beeld hier opgehangen werd, mag gezien worden als een extra compliment voor de restauratie van dit beeld in 1999 door Kim Raymakers. De eenvoud van de lichtarm die sterk contrasteert met het geheel, zorgt ervoor dat een 'historisch karakter' aanwezig blijft.

Beeld en luifel werden in October 2020 door Dirk Lenaerts herschilderd. Een verflaag is noodzakelijk om dit terracottabeeld te beschermen. 

Hieronder het beeld voor de restauratie (2014)

  • Pieter v Hoboken Prinses straat 2014a
  • Pieter v Hoboken Prinses straat 2014b
  • Pieter_v_Hoboken_Prinses_straat_2014c

<noot 1> Een foto uit de late 19de eeuw toont inderdaad een beeld van grote klasse dat rijk voorzien was van bijwerk (zwevende engelen, gevleugelde engelenkopjes, H. Geest in stralenkrans) en extra verzorgd werd gepresenteerd (met luifel, gevelveld, console en lantaarn). Maria, gekroond en gehuld in een zwierig gedrapeerde lichte mantel, presenteerde het naakte Jezuskind voor zich. Opvallend was het dynamische Kind, hij reikte naar een grote rijksappel die Maria hielp dragen. Noch maansikkel, slang of kruisstaf waren aanwezig. - Foto, archief Voor Kruis en Beeld

  • Pieter_v_Hoboken_Prinses_straat_ca_1900a
  • Pieter_v_Hoboken_Prinses_straat_ca_1900b

 

Archief en literatuur:

Archief VKB, Fotoreeks afdruk glasnegatieven ca. 1884-1902 (vorig beeld); Clijmans 1941, afb. 20; KIK, B29964 (1942)  Hs1491, [f 4v] Thyssen 1902, p. 255; Thyssen 1922, p. 58, 192; Bouwen 3nb 1979, p. 405; Schepens 1981, p. 230, 232; Madonna 2002, p. 162 #.  pdfPersknipsel, 2001 (zonder referentie), vkb1.0122

 

 

Soort beeld: Onze-Lieve-Vrouw met Kind
Materiaal hoofdbeeld : Terracotta
Beschermd: Neen
Is er een beheersplan: Neen
Plaatsing jaartal: 1922
Sector: Universiteit