• Inventarisnummer: 1.0121

Onze-Lieve-Vrouw met Kind - Paradijsstraat, Pieter van Hobokenstraat 24-26

Beeldhouwer onbekend, natuursteen (Avendersteen)

Beschrijving van het beeld: 

Maria houdt het kind op haar rechterarm en draagt een scepter en kroon. Jezus, die met zijn linkerarm op haar schouder leunt, heeft een stervormige nimbus. De luifel heeft een brede lambrekijn en is bekroond met een Maria-monogram. De console is uiterst decoratief. De bovenste van de drie geledingen is uitgewerkt als een kapiteel met voluten. De mooie lichtarm heeft in de loop der jaren een niet echt passende lantaarn gekregen.


Restauratie 2003-2007: 

Tijdens de restauratie van het beeld in de Antwerpse Academie tussen 2003 en 2007 (destijds: Artesis Hogeschool Antwerpen, opleiding Conservatie/Restauratie, studio Steen) bleek dat ze bij elke verplaatsing die ze onderging gerestaureerd werd. Eerder was er al verf verwijderd (*) en waren ontbrekende delen hersteld (**). In 2007 werd het gevelveld opnieuw geschilderd met een goudgeel bloemmotief op een groene achtergrond. Begin dat jaar werd op de muur aan de hoek van de Paradijsstraat ook de vierde stripmuur van Antwerpen aangebracht, met 'Kiekeboe', de populaire stripreeks van Merho, als thema.

(*) De ca. 60 ‘witte’ verflagen die weggenomen werden, vormden een korst van 7 millimeter. In de diepste plooien van Maria’s mantel werden enkele oudere resten van een polychrome afwerking (blauw en rood) gevonden.

(**) Oude herstellingen waren de rechterledematen van het Kind (met een houten been), Maria’s linkerarm en haar hoofd tot aan de haarinplant. Ze werden niet behouden maar vervangen door nieuwe delen in mortel.


Oorsprong van het beeld: 

Deze Madonna dateert uit het Ancien Régime en werd onderhouden door een buurtgenootschap. Nadat ze in 1797 was verwijderd, keerde ze na 1814 terug op een andere gevel in de Paradijsstraat. In 1865 werd ze weer op haar oorspronkelijke plaats gezet.

De oudste vermelding van dit beeld dateert uit circa 1797, maar het is duidelijk dat het beeld veel ouder is. De behandeling van het materiaal, met zware draperieën en dikke haarlokken, evenals het gelaatstype van Maria, doen denken aan Antwerps werk uit het tweede kwart van de 17de eeuw, zoals het atelier van Colyns de Nole. Bepaalde details doen ook denken aan Jan Anthoni Van de Cruys, die werkzaam was tussen 1625 en 1674. Vergelijk zijn H. Barbara uit circa 1638-1639 in het interieur van de Sint-Annakapel aan de Keizerstraat. Zie Philippot 2003, p. 274, 834.


Boven, foto's WS, 2014

Onder, bij het voorbijtrekken van de H. Sacramentsprocessie van Sint-Jacob in 2009, foto WS 21 juni 2009


Archief en literatuur:

Iconografie: KIK, B029974 (1942)
Literatuur: Thyssen 1902, p. 255; Thyssen 1922, p. 191; Bouwen 3nb 1979, p. 398; Schepens 1981, p. 230; Madonna 2002, p. 162; Madonna 2010, p. 181, 183
Nieuwsbrief Vrienden van de Antwerpse Madonna's: pdfnr. 4, (2004) 1, p. 14; pdfnr. 5, (2004) 2, p. 7; pdfnr. 11, (2007) 2, p. 7-8; pdfnr. 12, (2008) 1, p. 13; pdfnr. 21 (2014), p. 23
Referentie: vkb1.0121

 

 

  • Soort beeld: Onze-Lieve-Vrouw met Kind
  • Materiaal hoofdbeeld : Natuursteen
  • Beschermd: Neen
  • Is er een beheersplan: Neen
  • Plaatsing jaartal: 17de eeuw
  • Sector: Universiteit

In samenwerking met:

koning boudewijn stichting


Gesponsord door:


sponsor Bank Mercier Van Lanschot


sponsor Ackermans en van Haaren


sponsor Bank Delen


sponsor DSV verzekeringen

We use cookies
Wij gebruiken cookies op onze website. Sommige zijn essentieel voor de werking van de site, andere helpen ons om deze site en de gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kunt zelf beslissen of u cookies wilt toestaan ​​of niet. Houd er rekening mee dat als u ze weigert, u mogelijk niet alle functionaliteiten van de site kunt gebruiken.